Prof.dr.ir. R.P.B.J. Dollevoet

T+31 15 27 82365
E R.P.B.J.Dollevoet@remove-this.tudelft.nl

Gebouw: 23, kamer B23-S2 2.28
Stevinweg 1
2628 CN Delft

Biografie

Rolf Dollevoet studeerde af als triboloog bij de groep Aandrijf-  en Tribotechniek i.c.m. de groep Meet- en Regeltechniek bij TU/e (TU Eindhoven). Na zijn afstuderen heeft hij zijn MSc onderzoekswerk vervolgd bij Bosch Rexroth Hydraudyne BV. Opdracht was om innovatie structureel in de productie te brengen en een R&D testafdeling volledig op poten te gaan zetten voor het  ontwikkelen en testen van een nieuwe generatie specialistische hydraulische cilinders. Focus lag daarbij op het tribologisch probleem tussen zuigerstang/coating en de afdichting in de flens. Doel: 30 jaar gegarandeerd lekvrij. Deze uitdaging is gerealiseerd in 2001.

Daarna is hij toegevoegd onderzoeker geworden bij de afdeling Meet- en Regeltechniek bij TU/e.

In 2003 kwam de switch naar het spoor en kwam hij bij het huidige ProRail BV.  te Utrecht te werken als “systeem specialist spoor”. Daarbij heeft hij met veel succes o.a. het RCF-onderzoek opgezet en uitgewerkt tot werkbare onderhoudsconcepten in het spoor.

Daarnaast is hij vanaf 2007 in deeltijd gestart met een op eigen initiatief gestart PhD promotie-project aan de UTwente (gesponsord door ProRail BV voor 1 dag per week).
In 2010 promoveerde hij in Twente op het spooronderzoek Head Checks (“Design of an Anti Head Check profile based on stress relief”). Dit onderzoek leverde voor ProRail BV. een vermindering van onderhoudskosten op van 50 mio euro structureel per jaar. Door dit eigen onderzoek en het enorme besparingspotentieel voor de railsector heeft hij de “Jan van Stappen Spoorprijs 2010” gewonnen in 2011.

In 2012 is hij benoemd tot deeltijdhoogleraar Railbouwkunde bij TU Delft (0,4 fte) en nog steeds werkzaam bij ProRail BV als “systeem expert spoor” (0,6 fte) bij de operatieafdeling Assetmanagement Civiele Techniek. Het werk bestaat veelal uit het coördineren en wegzetten van diepgaande fundamentele onderzoeken (wereldwijd) en projecten/innovaties gezamenlijk op te pakken om te realiseren in het spoor.

Hij heeft 15 jaar ervaring met het begeleiden van BSc en MSc studenten en sinds 10 jaar ook met meerdere PhD studenten.
Ambitie is om een volwaardig MSc Railbouwkunde traject te starten op de TU Delft. De markt heeft ongeveer 40 MSc talenten per jaar nodig om het spoorvakmanschap op peil te houden. Daarom wordt ook veel energie vrijgemaakt voor TOPTech, PAO,  'strippenkaart lessen' en onderwijsprogramma’s.

Nevenwerkzaamheden

Onderwijs

Publicaties

2016

contributiontojournal/articlecontributiontojournal/articleAn approach to determine a critical size for rolling contact fatigue initiating from rail surface defectsLi Zili, Zhao Xin & Dollevoet Rolf. 2016 In : International Journal of Rail Transportation., p. 1-22 22 p.Research output: Scientific - peer-review > Article
Accepted/In pressvalidated
contributiontojournal/articlecontributiontojournal/articleHealth condition monitoring of insulated joints based on axle box acceleration measurementsMolodova Maria, Oregui Echeverria-Berreyarza Maider, Nunez Vicencio Alfredo, Li Zili & Dollevoet Rolf. 2016 In : Engineering Structures. 123, September, p. 225-235 11 p.Research output: Scientific - peer-review > Article
Publishedvalidated
contributiontojournal/articlecontributiontojournal/articleModelling of non-steady-state transition from single-point to two-point rolling contactYang Zhen, Li Zili & Dollevoet Rolf. 2016 In : Tribology International. 101, September, p. 152-163 12 p.Research output: Scientific - peer-review > Article
Publishedvalidated
contributiontoconference/postercontributiontoconference/posterA new small-scale test rig for the wheel-rail contact studiesNaeimi Meysam, Li Zili & Dollevoet Rolf. 2016 1 p.Research output: Professional > Poster
Publishedapproved
contributiontojournal/articlecontributiontojournal/article3D FE modelling and validation of frictional contact with partial slip in compression-shift-rolling evolutionWei Z, Li Z, Qian Z, Chen R & Dollevoet RPBJ. 2016 In : International Journal of Rail Transportation. 4, 1, p. 20-36 17 p.Research output: Scientific - peer-review > Article
Publishedvalidated
contributiontobookanthology/conferencecontributiontobookanthology/conferenceDetection of railway infrastructure settlement using satellite SAR interferometryChang L, Hanssen RF & Dollevoet RPBJ. 2016 Proceedings of the 3rd international conference on railway technology: Research, development and maintenance. Pombo J (eds.). Stirlingshire: Civil-Comp Press., p. 1-10 10 p.Research output: Scientific - peer-review > Conference contribution
Publishedvalidated
contributiontojournal/articlecontributiontojournal/articleEffect of the longitudinal contact location on vehicle dynamics simulationBurgelman NDM, Li Z & Dollevoet RPBJ. 2016 In : Mathematical Problems in Engineering: theory, methods and applications. 2016, 1901089, p. 1-6 6 p.Research output: Scientific - peer-review > Article
Publishedvalidated
contributiontobookanthology/conferencecontributiontobookanthology/conferenceEffects of wheelset flexibility on the simulation of vehicle-track interaction at crossingsShen C, Wei Z, Burgelman NDM, Dollevoet RPBJ & Li Z. 2016 Proceedings of the 24th international symposium on dynamics of vehicles on roads and tracks, IAVSD 2015. Plochl M, Rosenberger M, Six K & Edelmann J (eds.). Boca Raton: CRC Press., p. 1-10 10 p.Research output: Scientific - peer-review > Conference contribution
Publishedvalidated
contributiontojournal/articlecontributiontojournal/articleEnsemble EMD-based automatic extraction of the catenary structure wavelength from the pantograph-catenary contact corceLiu Zhigang, Wang Hongrui, Dollevoet Rolf, Yang Song, Nunez Vicencio Alfredo & Zhang Jingyu. 2016 In : IEEE Transactions on Instrumentation and Measurement. 65, 10, p. 2272-2283 11 p.Research output: Scientific - peer-review > Article
Publishedvalidated
contributiontojournal/articlecontributiontojournal/articleFast estimation of the derailment risk of a braking train in curves and turnoutsBurgelman Nico, Li Zili & Dollevoet Rolf. 2016 In : International Journal of Heavy Vehicle Systems. 23, 3, p. 213-229 17 p.Research output: Scientific - peer-review > Article
Publishedvalidated

Onderzoek

Onderzoek is veelal op projectbasis gebaseerd vanuit de industrie en EU/STW/NWO.
Nu loopt het ExploRail onderzoeksproject (5 mio euro) waar de groep Railbouwkunde als meerderheid in participeert.
Grote onderzoeksprojecten die nu lopen:
Sustainable switches, Prime, DrTrack, Admire, Pyramids, RCF Squats, ABA en WRC.

Internationaal

Naast kennisdrager en het voorzitten van internationale werkgroepen (UIC, EN) staat de groep Railbouwkunde erg hoog aangeschreven in de wereld op het gebied van wiel/rail interface en heeft het wereldwijd een uitgebreid netwerk van kennisbronnen. Ook het beschikbaar stellen/krijgen van vakkennis voor de railbranche in Nederland is een taak middels een kennisbank en kennisborging.

In de toekomst zal de Railbouwkunde scope breder worden op civiel technisch vlak maar ook op andere gebieden zoals energievoorziening, logistiek en rollend materieel.

Interviews / Beeldmateriaal

'Radicale vernieuwing van het spoornetwerk' - het interview op Radio 5

'Symposium on Railway Engineering' - videos from inauguration speech:
- Turnouts
- Level crossings
- Science Matchmaking
© 2017 TU Delft

Metamenu